Elektrische fiets wint populariteit in België

Steeds meer Belgen kopen een elektrische fiets. Jaarlijks worden er duizenden exemplaren verkocht en dat aantal zal blijven toenemen. In Europa is de elektrische fiets ook bezig met een duidelijke opmars er worden jaarlijks meer dan een miljoen e-fietsen verkocht. En deze sector is dan ook een ongelooflijke groeisector, met veel werkgelegenheid. In vergelijking met andere landen is België in verhouding zelf koploper als het gaat om verkochte elektrische fietsen.

Waarom is een elektrische fiets zo handig?
Een elektrische fiets heeft duidelijk veel voordelen. Ten eerste is het een stuk relaxter dan een gewone fiets. Je hoeft immers niet veel moeite te doen om je te verplaatsen. Het enige wat je dient te doen is meetrappen. Zonder al te veel inspanning hoef je dit te doen en de fiets beweegt zich al voort. Het voordeel is dat je zo niet snel moe zult worden en met de fiets wel flinke afstanden kunt overbruggen. Ideaal voor oudere mensen die het conditioneel niet aankunnen om bijvoorbeeld een tocht te maken van 40 kilometer, maar het nu wel kunnen omdat ze een elektrische fiets hebben.

Het is uiteraard wel belangrijk om een elektrische fiets goed op te laden, want als je de fiets niet goed hebt opgeladen is de kans groot dat je halverwege je fietstocht met een lege accu zit en dan zul je alsnog zelf moeten fietsen. Voor oudere mensen met een verminderde conditie is dat behoorlijk vervelend. Voordat je een fietstochtje gaat maken is het dus belangrijk om goed naar de accu te kijken. Vooral in België is een elektrische fiets handig. Dit land telt talloze heuvels en het landschap is er redelijk glooiend. Het is dus soms best zwaar om met een normale fiets een fietstocht te maken. Je hebt een flinke conditie nodig om niet heel bezweet weer huiswaarts te keren.

Kosten
Een elektrische fiets is helaas niet heel goedkoop. Voor zo’n fiets betaal je wel een kleine duizend euro en sommige exemplaren zijn wel 2000 tot 3000 euro. We raden je ook aan om een nieuw exemplaar te kopen, zodat je niet telkens met je elektrische fiets naar een monteur om deze te laten repareren.

Door loopfiets; zijwieltjes verleden tijd

Staat het idee van dagenlang rugklachten omdat je achter het fietsje van je aan moet rennen je nu al tegen? Geef je kind een loopfiets. Zodra ze kunnen lopen kunnen ze op een loopfietsje ook. Zet het zadel zo laag mogelijk dan kunnen ze goed bij de grond. Op een loopfiets leren ze heel snel om hun evenwicht te bewaren en dat is precies wat ze nodig hebben om later te kunnen fietsen zonder zijwieltjes.
Crossende peuter

In het begin zal je kleintje er niet veel van begrijpen, maar bij de meeste valt het kwartje snel. Verbaas je niet als je je peuter van anderhalf tot twee jaar als een razende door je tuin of over de stoep ziet crossen. Doordat ze vaak flinke snelheden kunnen behalen is het aan te raden goede bescherming voor ze aan te schaffen. Voor je het weet zie je dat ze hun voeten van de grond halen als ze de bocht om, of van een heuveltje af gaan. Helaas is remmen vaak nog wel wat lastig waardoor ze nog wel eens omkukelen of tegen een boom aanrijden. Een fietshelmpje kan die klappen opvangen.
De echte fiets

Vanaf twee en half tot drie jaar zijn ze toe aan de zogenaamde echte fiets. Belangrijk hierbij is om dat niet te pushen. Als je hebt gezien dat je kindje op de loopfiets al een tijd goed in balans is, zet dan geen zijwieltjes op de fiets. Probeer het direct zonder. Als je ze namelijk toch eerst erop zet, leren ze er op te vertrouwen en vinden ze het vaak eng om ze er af te laten halen. Je zult versteld staan, hoe makkelijk sommige kinderen zo wegfietsen. Vele anderen hebben jou nog een kwartier tot een uur nodig als zekerheid of om even te wennen aan de nieuwe fiets.

Uitzonderingen bevestigen de regel

Natuurlijk geldt bovenstaande niet voor alle kinderen. Vrees daarom niet als je kindje niet direct wegfietst of helemaal niet op de echte fiets wil. Zet alsnog gewoon die zijwieltjes eronder tot ze wel voldoende vertrouwen hebben. Alles tot ongeveer zes jaar is heel gewoon. Ze moeten het vooral ook zelf leuk vinden om te doen, verlies dat nooit uit het oog.

Aanschaftips voor de e-bike!

Een forse aanschafprijs en een groot aantal merken maakt het tot besluit komen om een elektrische fiets te kopen best lastig. Het is natuurlijk verstandig om je te oriënteren voordat je een dure aankoop gaat doen als een elektrische fiets. 

Aanschaftips voor de e-bike!

  1. Waar doe je de aankoop?: Als je een dure aankoop gaat doen doe je dat altijd bij een speciaalzaak, dus voor de e-bike ga je ook naar een fietsenspeciaalzaak. Bij speciaalzaken krijg je altijd de beste adviezen en garanties.
  2. Prijsniveau: Goedkoop is duurkoop, zo geldt dat ook voor e-bikes. Veruit de meeste e-bikes boven de €1.500,- zijn van goede kwaliteit en als ze boven de €2.000,- komen hebben ze nóg betere onderdelen en meer geavanceerde technieken.
  3. Frame: Oudere mensen kiezen vaak voor een frame met wat lagere opstap zodat er over een aantal jaren geen problemen zijn met het op- en afstappen van de fiets. Hele verstandige keuze dus!
  4. Versnellingsnaaf/Derailleur: Een kettingkast die gesloten is met daarin een versnellingsnaaf heeft minder onderhoud nodig. Een e-bike met derailleur is vaak lager van gewicht en heb je meer schakelmogelijkheden.
  5. Aandrijving: Alle vormen van aandrijving hebben zijn voor- en nadelen. Of je nou een voorwiel-, bracket- of achterwielaandrijving kiest, het maakt niet uit want dat is heel persoonsgebonden.
  6. Accu: Als je jouw fiets overal wil kunnen opladen is het handig om een accu te kopen die afneembaar is. Qua kwaliteit maakt het niet uit of je de accu kan afnemen of niet.
  7. Gewicht: Als je vaak jouw fiets wil meenemen op een fietsdrager is het handig om een fiets te kiezen van maximaal 22 kilo. E-bikes zijn eenmaal zwaarder dan normale fietsen en daar moet je wel rekening mee houden als je ze per auto wil gaan vervoeren.
  8. Proefrit: Maak altijd eerst een proefrit! Zo weet je de verschillen in gebruiksgemak en comfort, want dat wil nog wel eens verschillen per merk. Ook is het belangrijk om door die testrit te wennen aan zo’n e-bike, het fietst ook anders als een normale fiets. Een e-bike fietst een stuk harder dan een normale fiets dus een proefrit is zeker aan te raden!

De Blue-bike

Makkelijke fietsverhuur

Blue-bikes zijn de fietsen die je kunt huren op de treinstations van België. In Brussel zijn de fietsen te vinden op station Brussel-Centraal en de omliggende stations Brussel-Noord, Brussel-Zuid en Brussel-Luxemburg. In totaal is het op 44 stations verspreid over België mogelijk om Blue-bike fietsen te huren.

Hoe werkt het?

Voordat je een Blue-bike kunt lenen zal je eerst een abonnement moeten afsluiten, dit kan vanaf een leeftijd van 14 jaar. Je kunt een abonnement afsluiten via de website van Blue-bike, maar ook bij het fietspunt van Brussel-centraal. Wanneer je jezelf hebt aangemeld bij de site zal je een persoonlijke kaart thuisgestuurd krijgen. Met deze kaart is het mogelijk om twee fietsen te huren.

Met deze kaart is het mogelijk om 24 uur per dag een fiets te huren. Tijdens openingstijden kan je de fiets ophalen op het fietspunt op het station. Wanneer deze gesloten is kan er een fiets uit een zogenaamde sleutelautomaat worden gehaald. Zowel de pas als de fiets dienen gescand te worden, de fiets moet ook weer worden ingeleverd op de plek waar deze is geleend. Wanneer dit niet mogelijk is zal er een toeslag worden berekend.

Kosten

De betalingen worden aan het einde van elke maand verrekend. De kosten voor je abonnement zijn tot 10 euro voor één jaar. Voor het huren van een fiets betaal je drie euro per 24 uur. vanaf de vierde dag betaal je een toeslag van 5 euro per dag bovenop het dagtarief.

In sommige steden is het gebruik van de Blue-bike gratis. Op deze plekken is door een lokaal bestuur in overleg met de Vlaamse Overheid besloten om het gebruik te financieren. De gedachten hierachter is dat elke Blue-bike mogelijk een auto in het centrum vervangt. Mensen in deze steden betalen wel de abonnementskosten maar de eerste 24 uur van het daadwerkelijke lenen zijn gratis.

 

Fietsersbond

De Fietsersbond in België is een belangenvereniging voor fietsers in Vlaamse, maar ook Brusselse gemeenten. De Fietsersbond is een non-profit organisatie die om en nabij 23.500 fietsers vertegenwoordigt. Het bestuur en de meer dan honderd lokale vrijwilligers die op gemeentelijk niveau actief bezig zijn, zijn voornamelijk met dit bezig in de vrije tijd. Echter is wel het centraal secretariaat een voltijdse baan.

 

Doel van de Fietsersbond

Waar de bond naar streeft is een fietsvriendelijke infrastructuur. Met een fietsvriendelijk infrastructuur wordt bedoelt dat er een comfortabel fietspad komt die goed onderhouden worden. De gemeenten en steden waarin de bond actief in is, krijgen een beeld van de fietsinfrastructuur met de nodige verbeterpunten. Behalve voor goede fietspaden, doelt de bond ook op samenhangende, maar ook herkenbare fietsroutes die kunnen worden afgelegd. Fietsroutes worden in het geheel bekeken en er wordt bekeken waar de zwakke punten liggen, wat onduidelijk is of wat er bijvoorbeeld gevaarlijk is voor de fietser. Daarnaast houdt de bond zich ook bezig met de verzorging van betere fietsenstallingen, fietser vriendelijke kruispunten, autoluwe kernen en een doordachte vriendelijke ruimtelijke ordening.

Het stimuleren van aparte fietsstraten is ook een doel van de bond. Ook heeft de bond ervoor gezorgd dat fietsers rechtsaf mogen slaan als het stoplicht op rood staat. Het volgende doel waar de bond hard aan werkt is een zone van 30 km/h overal in de bebouwde kom zodat fietsers veiliger kunnen fietsen. Wat inmiddels gerealiseerd is, is dat fietsers een vergoeding krijgen voor woon- en werkverkeer. Hierdoor wordt het fiscale klimaat bevorderd, maar ze laten het hierbij niet liggen.

Bike to Work

Bike to Work: ”Fiets naar het werk en ontdek de voordelen”

Fietsen heeft heel veel voordelen, er zijn dan ook maar weinig nadelen. Fietsen doe je in eerste instantie voor jezelf en het kan op je eigen ritme. Stel jezelf een doel. De gemiddelde afstand van woon-werkafstand ligt op 6 km, waarbij meer dan de helft stedelijke verplaatsingen zijn die minder dan 5 km bedragen. Het is dus een ideale afstand om te fietsen en het is bewezen wie dagelijks fietst dat hij/zij 2,5 jaar langer leeft.

Fietspuntensysteem

Ondernemingen die meer aandacht willen besteden aan het belang van de fiets, kunnen terecht bij Bike to Work. Fietsende werknemers genieten dan van een fietspuntensysteem en kunnen deelnemen aan de zomer- en winterwedstrijd. Met het fietspuntensysteem kan je verschillende voordelen krijgen, namelijk: kortingen bij culturele instellingen, sportmanifestaties, gratis bioscoop tickets, fietsaccessoires etc.

Werknemers dienen deze punten eerlijk in te vullen, er is geen contact nodig tussen werkgever en ook geen overeenkomst is er nodig. Het gaat om blindelings vertrouwen tussen de partijen.